نویسنده (های) وبلاگ شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز!
آرشیو وبلاگ
      پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (آدرس پژوهشگاه علوم انسانی # بزرگراه کردستان، نبش خ 64 غربی)
انتظار داشتم کاری‌کارستان صورت گیرد نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٢/۱٦

 

انتظار داشتم کاری‌کارستان صورت گیرد

فرهیختگان/فاروق مقصودی: سالن سرای اهل قلم بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ساعت ۴۵/۱۱- اگرچه قرار بود برنامه ساعت ۳۰/۱۱ شروع شود! -روز پنجشنبه میزبان نشست «وضع کنونی تفکر در ایران» بود که در واقع به رونمایی از چاپ سوم کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» اثر دکتر رضا داوری‌اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران اختصاص داشت.

داوری در این نشست به معرفی کتاب خود پرداخت و از تازگی مباحث آن به‌رغم گذشت بیش از چهار دهه از چاپ نخستین گفت. یادآور می‌شود انتشارات سروش چاپ سوم این کتاب را انجام داده است. آنچه در پی می‌آید، گزارش ما از این نشست است.

رضا داوری‌اردکانی در ابتدای این نشست با اشاره به فرهنگ عمومی علم‌دوستی ایرانیان گفت: همیشه در این کشور چنین بوده است که اگر کسی کوچک‌ترین تعلق خاطری به علم داشته باشد، قدرش را می‌دانند و این خلق نیکو و سنت حسنه‌ای است.
وی با اشاره به اینکه کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» کتاب پیری است که بیش از چهار دهه از عمر آن می‌گذرد، اظهار داشت: فکر نمی‌کردم در ۴۵ سالگی این کتاب حضور داشته باشم و درباره آن حرف بزنم و از این بابت بسیار خرسندم.



رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هر نویسنده‌ای که چیزی می‌نگارد، مخاطبانی دارد. لذا آن نویسنده می‌خواهد دیگران آن نگاشته را خوانده و درباره‌اش اظهارنظر کنند. باید گفت درباره این کتاب - وضع کنونی تفکر در ایران - چنین چیزی اتفاق نیفتاد. به عبارت دیگر درباره کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» کمتر اظهارنظر شده است. شاید این موضوع به این برمی‌گردد که مطالب چندان مهمی نداشته است.
داوری‌اردکانی با اشاره به کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» گفت: سال ۱۳۴۵، من مقدمه‌ای بر «وضعیت کنونی تفکر در ایران» نوشته بودم، که البته حذف شد. در واقع این مقدمه، نوعی پیش‌بینی بود؛ پیش‌بینی‌ای که از وقوع تحولی عظیم در کشور خبر می‌داد. و این در حالی بود که هنوز جرقه‌های انقلاب اسلامی ظاهر نشده بود. آن زمان هم به‌خاطر حذف این مقدمه اعتراضی نکردم. اما در سال ۵۷ تعبیری را که بیان دیگری از همان مقدمه بود، نوشتم که دیگر لطف مقدمه کذایی را نداشت و مورد توجه کسی هم قرار نگرفت چرا که آن زمان مشخص بود چه اتفاق و تحولی - وقوع انقلاب اسلامی - قرار است پیش بیاید.
وی با بیان اینکه این کتاب طرح مساله‌ای است درباره اینکه چه می‌کنیم، چه حرفی می‌زنیم، کلام حرف دل است یا نه، گفت: آنچه در کتاب «وضعیت کنونی تفکر در ایران» نوشتم و کمتر مورد توجه قرار گرفت، - برخلاف انتظارم - این دیدگاه بود که فلسفه اسلامی زمینه‌ساز تحولی نو و فکری نو است. جهت پرداختن به این موضوع، برای اولین بار مساله اعتباریات را از منظر علامه طباطبایی(ره) طرح کرده و اهمیت آن را متذکر شدم.
نویسنده کتاب «وضعیت کنونی تفکر در ایران» با بیان اینکه اگر بخواهیم اظهارنظری درباره دیدگاه علمی داشته باشیم، باید علت موافقت یا مخالفت خود را بیان کنیم، گفت: زمانی که کتابم در سال ۵۸ به چاپ رسید تنها یک نفر به اظهارنظر درباره آن پرداخت و آن مرحوم دکتر فردید بود که با برخی مطالب من مخالف بود و البته من نیز علت مخالفت او را می‌دانستم و واقف بودم که برخی از مطالب کتاب من با مبانی فکری او جور درنمی‌آید.
وی در ادامه از علامه طباطبایی(ره) گفت و عنوان کرد: متاسفانه بنده فرصت هم‌صحبتی و حضور در جلسات علامه طباطبایی را نداشتم. در ملاقات کوتاهی که با ایشان داشتم، به علامه طباطبایی گفتم: «من همه فرمایشات شما را درک نمی‌کنم. آیا فرصتی دارید که هفته‌ای نیم‌ساعت پرسش‌هایم را برای شما مطرح کنم؟» با همه بزرگواری گفت: «فرصت ندارم ولی بعد از نماز ظهر نیم‌ساعت می‌خوابم که اگر شما بیایید آن روز نمی‌خوابم.» لکن حاضر نشدم مزاحم علامه طباطبایی شوم.
داوری‌اردکانی مساله زبان را یکی دیگر از مسائلی دانست که در کتاب «وضعیت کنونی تفکر در ایران» مطرح کرده است و گفت: در همه تاریخ‌ها به خصوص تاریخ اسلام که نسبتا اطلاعات خوبی از آن در دست داریم، هر وقت این زبان نشاط داشته، زندگی مردم نیز نشاط‌دار بوده است. برعکس این هم صادق است یعنی هر وقت این زبان افسرده شد، افسردگی و ناشادی هم در همه شئون ظاهر شده است. وی با اشاره به اینکه باید به زبان فارسی توجه داشت، اظهار داشت: به زبان فردوسی، زکریا و ابن سینا توجه داشته باشید که زمان ساسانیان است. اینها در تاریخ به هم پیوسته‌اند. می‌خواستم بدانم که ما با زبان چه می‌کنیم؟ و زبان با ما چه می‌کند؟
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ماجرای دیدارش با «یورگن هابرماس»، فیلسوف آلمانی در سال ۱۳۸۱ عنوان کرد: زمانی که «هابرماس» به ایران آمد، من نیز با او ملاقات داشتم و گفتم ما که فلسفه می‌خوانیم، از یونان شروع می‌کنیم و کم و بیش نیز با شما آشنا هستیم و از وضعیت غرب هم بی‌خبر نیستیم. شما از ما چه خبر دارید؟ شما درباره ایران چه نوشته‌اید؟ فکر می‌کنید اگر غرب دستخوش بحران شود، در اینجا چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در لابه‌لای حرف‌هایم از یکی از چهره‌های فکری حال حاضر غرب نام بردم. چون اسم او را بردم، خوشحال شد و در تایید حرف‌هایم گفت: فلانی از دوستان نزدیک من است. دیگر حرفی نزد. در واقع چیزی درباره ما نمی‌دانست.
نویسنده «اوتوپی و عصر تجدد» با بیان اینکه در فلسفه غرب تا زمان جنگ جهانی دوم مساله تجدد هنوز مطرح نشده بود و غربی‌ها آن را مطرح کردند، افزود: در دهه ۷۰ میلادی عنوان غرب آشکارتر شد و مساله ما با غرب مطرح شد. بنده حقیر اجمالا به آینده این نسبت توجه و این مساله را برای نخستین بار مطرح کردم که یک فیلسوف غربی خانه خود را می‌بیند و نظریه‌های خودش را دارد.
وی در ادامه اشاره‌ای هم به سیر اندیشه‌ورزی خود داشت و با لحنی طنزآلود گفت: برخی دوستانم می‌گویند رضا داوری ۴۰ ساله خیلی بهتر از داوری ۷۰ ساله نوشته است می‌گویم اگر آنها بگویند داوری ۷۰ ساله بدتر از داوری ۴۰ ساله می‌نویسد، بهتر خواهد بود و به واقعیت نزدیک‌تر است.
استاد ممتاز دانشگاه تهران عنوان کرد: دانشجوی فلسفه و کسی که در حوزه فلسفه گام برمی‌دارد، باید این پرسش‌ها را در نظر بگیرد و به این پرسش‌ها بیندیشد که ما در تفکر چه کرده‌ایم؟ به کجا می‌خواهیم برسیم؟ چه کار می‌توان کرد؟ ما در علم و به تناسب آن در نشر علوم و معارف و فلسفه و ادب توسعه پیدا کرده‌ایم و هر ملتی استعدادهایی دارد که باید پیشرفت خویش را در نسبت با استعدادها ببیند. نه بیشتر از آن و نه کمتر.
نویسنده «فلسفه در دام ایدئولوژی» یادآور شد: ما سرمایه علمی، تاریخی و فرهنگی بزرگی داریم. بنابراین اگر توقع ما از خودمان بالا باشد، نباید آن را زیاد دید. از این رو اگر در لحن من شکایت از اصول را می‌بینید، نشان از اعتراض نیست.
نویسنده «فرهنگ، خرد و آزادی» با اشاره به وضعیت تفکر ایرانی بعد از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار داشتم بعد از انقلاب در زمینه فلسفه اسلامی، کاری کارستان صورت گیرد. درست است که ما در ترجمه، و نیز درک و فهم غرب، کارهای بزرگی انجام داده‌ایم اما اگر کسی بگوید که باید بیشتر از این جلو برویم، این غر زدن‌ها به‌عنوان نادیده انگاشتن کارهای انجام شده نیست بلکه باید ما را تشویق کند تا گام‌های بعدی را بهتر برداریم.
داوری‌اردکانی در پایان از انتشارات سروش به دلیل چاپ مجدد کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» تشکر کرد و گفت: این انتشارات علاوه بر چاپ این نوشته پیر، توجه خاصی به من کرد که اصلا توقع آن را نداشتم.

 

پژوهشگاه علوم انسانی

http://pajoheshgah.persianblog.ir/post/46/

وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

Institute for Humanities and Cultural Studies


 وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی

سیستم اتوماسیون تغذیه پژوهشگاه

کلیک کنید:

http://freserve.ihcs.ac.ir

 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی+آدرس

آدرس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

آدرس و تلفن پژوهشگاه علوم انسانی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات ...

 

 

عناوین مطالب منتشر شده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

» آیت اللهی: پژوهش ها روی قفسه ها خاک می خورد :: ۱۳٩٢/٢/۱۵
» علم جدید و رویکرد پرسپکتیویسم :: ۱۳٩٢/٢/۱۴
» فیلسوف واقعی زیر چتر کسی فکر نمی‌کند :: ۱۳٩٢/٢/۱۴
» مطهری آن‌گونه که من شناختم :: ۱۳٩٢/٢/۱۴
» لوازم کارآمدی علوم انسانی از نظر قراملکی :: ۱۳٩٢/٢/۱۴
» غربی ها علم را از مسلمانان فرا گرفتند :: ۱۳٩٢/٢/۱۴
» مقالاتی درباره خلیج فارس در «پژوهشنامه خلیج فارس» :: ۱۳٩٢/٢/۱۴
» آرمانمردِ آرمانشهر از منظر شهید مطهری :: ۱۳٩٢/٢/۱۴
» پژوهشگاه علوم انسانی در نمایشگاه کتاب :: ۱۳٩٢/٢/۱۴
» مهم ترین مشکل ادبیات بـی فرهنگــــی است :: ۱۳٩٢/٢/٧
» آیت اللهی:سایت پژوهشگاه 40 هزار بازدیدکننده دارد :: ۱۳٩٢/٢/۴
» بزرگ ترین آفت روشنفکران ایرانی :: ۱۳٩٢/٢/۴
» روشنفکر فیلسوف، فیلسوف روشنفکر :: ۱۳٩٢/٢/۴
» شروط خواندن فلسفه :: ۱۳٩٢/٢/۴
» فلسفه فرانسوی نمرده است :: ۱۳٩٢/٢/۴
» آیت اللهی: 21 مجله علمی پژوهشی داریم :: ۱۳٩٢/٢/۴
» دکتر مجتهدی: کانت احیاگر فکر فلسفی در غرب است :: ۱۳٩٢/٢/۴
» پژهشگران آلمانی در پژوهشگاه :: ۱۳٩٢/٢/۱
» جدیدترین سخنرانی دکتر تکمیل همایون :: ۱۳٩٢/٢/۱
» رونمایی از 4 کتاب جدید در حوزه مطالعات رسانه :: ۱۳٩٢/۱/٢٩
» بازدید هیئت نخبگان آلمانی از پژوهشگاه :: ۱۳٩٢/۱/٢۴
» پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩٢/۱/۱٧
» رتبه برتر روابط عمومی پژوهشگاه درجشنواره وزارت علوم :: ۱۳٩٢/۱/۱٠
» ترجمه اثر انگلیسی دکتر میری به زبان روسی :: ۱۳٩۱/۱٢/٢۶
» خبرنامه های داخلی پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩۱/۱٢/٢٠
» پژوهشگاه علوم انسانی منتشر کرد :: ۱۳٩۱/۱٢/۱٩
» مناقصه های پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩۱/۱٢/۱۶
» کتاب جدید استاد احد فرامرز قراملکی :: ۱۳٩۱/۱٢/۱۴
» سخنرانی فلسفه دین کانت :: ۱۳٩۱/۱٢/۱۱
» درباره پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱٢/٧
» آدرس پژوهشگاه ها :: ۱۳٩۱/۱٢/٧
» آدرس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱٢/٧
» گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان(فبک) :: ۱۳٩۱/۱٢/۵
» سیستم اتوماسیون تغذیه پژوهشگاه :: ۱۳٩۱/۱٢/۱
» Institute for Humanities and Cultural Studies :: ۱۳٩۱/۱۱/۳٠
» وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱۱/٢٧
» ضرورت حرکت از تاریخ شفاهی... :: ۱۳٩۱/۱۱/٢۳
» حمید رضا آیت اللهی رئیس پژوهشگاه :: ۱۳٩۱/۱۱/٢٢
» لپ‌تاپ و کامپیوترشخصی :: ۱۳٩۱/۱۱/٢٢
» وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩۱/۱۱/٢٢
» پرهیز از ایدئولوژی زدگی در ادبیات :: ۱۳٩۱/۱۱/٢٢
» پژوهشگاه علوم انسانی >> خبر و اطلاعیه :: ۱۳٩۱/۱۱/٢٠
» وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۸
» درخشش 2 اثر انتشارات پژوهشگاه در جایزه کتاب سال :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۸
» درگذشت خانم فاطمه پیرا :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۴
» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۴
» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۴
» آخرین تصاویر پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۴
» آرشیو خبرنامه ها پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱۱/۱٢
» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۱
» درگذشت خانم فاطمه پیرا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱۱/٧

 

 

  نظرات ()
مطالب اخیر کتابهای فارسی جدید کتابخانه مرکزی لیست عنوان کتابهای جدید فارسی (سری جدید10 تیر 96) پایگاه داده‌های زبان فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی غم‌انگیزترین نامه یک دختر به بابا گفتگو با سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی زنده یاد دکتر صادق آئینه وند نسخه الکتریکی مجموعه انسان و فرهنگ مصاحبه دکتر آیینه وند با مهر روحانی: علوم انسانی باید معظلات اجتماعی را حل کند