نویسنده (های) وبلاگ شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز!
آرشیو وبلاگ
      پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (آدرس پژوهشگاه علوم انسانی # بزرگراه کردستان، نبش خ 64 غربی)
فیلسوف واقعی زیر چتر کسی فکر نمی‌کند نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٢/۱٤

 

دکتر رضا داوری اردکانی در گفت‌و‌گو با ایران :

 

فیلسوف واقعی زیر چتر کسی فکر نمی‌کند

 


وی با اشاره به اهمیت تفکر و شیوه فکری یک فیلسوف گفت: فکر یک چیز است اما فلسفه بحث درباره ماهیت مسائل است، حال اگر یک فیلسوف مرید فیلسوفی دیگر باشد، اصلاً فیلسوف نیست چون از خود فکر ندارد، این گونه ارادت به عقاید یک فیلسوف به تنهایی و در عالم خصوصی می‌تواند دارای جایگاه باشد اما خارج از آن مأوایی ندارد و نمی‌شود زیر چتر تفکر این فیلسوف و آن فیلسوف رفت.
 
 

شبکه ایران/ دکتر داوری اردکانی فیلسوف و پژوهشگر برجسته، رئیس فرهنگستان علوم ایران و از چهره‌های شاخص در حوزه نظریه‌پردازی فرهنگی و اندیشه فلسفی با اشاره به تفاوت میان فکر، فلسفه و نقش فیلسوف در این حیطه، اظهار کرد: فیلسوف واقعی نمی‌تواند زیر چتر فیلسوف دیگری فکر کند. دکتر رضا داوری اردکانی در گفت‌و‌گو با ایران  با اشاره به نبود نظریه پردازی جدی و نقد و بررسی میان فیلسوفان این روزگار و دانشجویان رشته فلسفه توضیح داد: شاید در این رابطه باید من و امثال من را ملامت کرد.
وی ادامه داد:


معتقدم دانشجوی فلسفه باید به پرسش‌هایی نظیر این‌که؛ «ما در حوزه تفکر چه کرده‌ایم؟» توجهی مضاعف داشته باشد و به آن بیندیشد چون هر ملتی استعدادهای خاص خودش را دارد که موفقیت‌های خود را به نسبت مواجهه‌اش با آن استعدادها می‌بیند، حال انتظار می‌رود که ما با این سرمایه علمی، فرهنگی و تاریخی عظیمی که در اختیار داریم و هر کشوری از آن برخوردار نیست، در بسیاری از حوزه‌ها بیشتر کار کنیم. داوری اردکانی در این باره تصریح کرد: بنابراین اگر از استعدادها و توانایی‌های خودمان توقع زیاد داشته باشیم، چندان بیجا نباشد، اما نباید به این‌گونه فکر کنیم که اگر کسی گفت کاش بهتر از این‌ها بودیم، به او خرده و ایراد بگیریم. وی با اشاره به اهمیت تفکر و شیوه فکری یک فیلسوف گفت: فکر یک چیز است اما فلسفه بحث درباره ماهیت مسائل است، حال اگر یک فیلسوف مرید فیلسوفی دیگر باشد، اصلاً فیلسوف نیست چون از خود فکر ندارد، این گونه ارادت به عقاید یک فیلسوف به تنهایی و در عالم خصوصی می‌تواند دارای جایگاه باشد اما خارج از آن مأوایی ندارد و نمی‌شود زیر چتر تفکر این فیلسوف و آن فیلسوف رفت.
چه نگاهی به فلسفه اسلامی داریم؟
پس از بیست سال کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» اثر دکتر داوری اردکانی بازچاپ و در در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. وی در مراسم رونمایی از کتاب خود گفت: برای من مسأله و سوال این بود که ما در فلسفه اسلامی چه داریم و چه نگاهی به این فلسفه داریم که این موضوع‌ها تا زمان حال دغدغه فکری من قلمداد شده است به نحوی که نظریات خود در این رابطه را بسط دادم و رساله کوچکی در باب فلسفه اسلامی نوشتم.
وی در ادامه اظهار کرد: تصور نمی‌کردم در 45 سالگی این کتاب حضور داشته باشم، چراکه من همواره در رابطه با مسأله گسیختگی در تاریخ تجدد تامل می‌کردم و از این منظر تصور نمی‌کردم که بعد از سال‌ها به این تالیف توجه شود. وی ادامه داد: با لطبع هر نویسنده‌ای که مطلبی می‌نویسد، مخاطبانی دارد، اساساً نویسنده برای دیگران می‌نویسد؛ دیگرانی که آثار او را بخوانند و اظهارنظر کنند، هرچند که پیشتر نقد و بررسی درباره کتاب من اتفاق نیافته بود.
45 سال پیش تحولی عظیم در کشور را پیش‌بینی کردم
دکتر داوری درباره کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» گفت: این اثر در واقع طرح مسأله می‌کند و در مقام پاسخ به پرسش‌هایی نظیر «چه می‌کنیم؟»، «چه حرفی می‌زنیم؟»، «کلاممان حرف دل است یا خیر؟» بر‌می‌آید، اما به هر نحو بعد از گذشت سال‌ها از تالیف این کتاب چند نکته در رابطه با آن وجود دارد؛ نخستین موضوع درباره مقدمه کتاب است که
45 سال پیش نگاشتم اما این مقدمه توسط ویراستار حذف شد که البته اعتراضی نکردم. این محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه افزود: در مقدمه نوعی پیش‌بینی از تحولی عظیم در کشور ارائه دادم که سال‌ها بعد با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد، هرچند که زمان نگارش این مقدمه هنوز تا زمزمه‌ها و جرقه‌های آغازین انقلاب اسلامی فاصله داشتیم. همچنین در سال 57 تعبیری را به بیانی دیگر از همان مقدمه نوشتم که البته کسی خرده‌ای به من نگرفت چرا که آن زمان به پیروزی انقلاب نزدیکتر شده بودیم. رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به نوشتار و محتوای این کتاب خاطرنشان کرد: نکته مهم این اثر ذکر این مسأله بود که در فلسفه اسلامی تحول و فکری نو به وجود می‌آید، ضمن آن که برای نخستین بار در این کتاب به مسأله مهم اعتباریات در نظر علامه طباطبایی توجه کردم و اهمیت آن را ارائه دادم.
«اصول فلسفه و روش رئالیسم» در برابر مارکسیسم نوشته شد
داوری اردکانی ادامه داد: در این کتاب ذهن مخاطب را به این سمت سوق دادم که علامه طباطبایی کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را در برابر مارکسیسم نوشته است، هرچند که این مسأله در این کتاب مشخص نیست. به این معنا که وقتی خواننده این اثر را می‌خواند، متوجه این موضوع نمی‌شود حتی اگر به شرح شهید مطهری بر این کتاب نیز مراجعه کند. به هر حال تصور می‌کردم این افشاگری‌ام در رابطه با کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» باید مورد توجه قرار گیرد اما کسی به آن اعتنا نکرد.
فرصت نشد دغدغه‌هایم را با علامه در میان بگذارم
این پژوهشگر حوزه فلسفه تصریح کرد: سال‌ها بعد در زمان تدریس علامه طباطبایی در مسجد حضور یافتم و به ایشان گفتم که من برخی مطالب و بیانات شما را نمی‌توانم به درستی درک کنم و اگر فرصتی به من دهید خدمت برسم و پرسش‌هایم را طرح کنم که ایشان به علت آن که فرصت نبود امتناع داشتند، اما عنوان کردند که پس از نماز ظهر و عصر نیم ساعتی را استراحت کرده و می‌خوابند و اگر بنا شد تا من برای طرح پرسش‌ام به ایشان مراجعه کنم، استراحت نمی‌کنند که من امتناع کردم چراکه نمی‌خواستم مصدع زمان استراحت علامه شوم که دغدغه‌ام نیز میزان دارایی‌های ما در فلسفه اسلامی بود.
دکتر داوری در ادامه به سفر چند سال قبل «هابرماس» فیلسوف آلمانی به ایران اشاره کرد و افزود: روز ورود هابرماس به ایران با او ملاقاتی داشتم و به او گفتم: «ما نیز فلسفه می‌خوانیم و از یونان شروع می‌کنیم تا به دیگر مکاتب فلسفه غرب می‌رسیم و نهایتاً با آرای شما و فیلسوفان غربی آشنا بوده و از غرب بی‌خبر نیستیم، اما شما از ما چه می‌دانید و چه نوشتید» که البته وی توضیحی نداد اما زمانی که نام یکی از بزرگان را بردم خوشحال شد و در تایید حرف‌های من گفت که این اندیشمند از دوستان نزدیکش است.
در کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» به این پرسش‌ها پرداختم که فلسفه غرب به چه کار ما می‌آید و ما با این فلسفه چه کردیم و چه باید بکنیم.
فلسفه اسلامی کاری کارستان می‌طلبد
رئیس فرهنگستان علوم در پایان افزود: هرچند که ما در ترجمه، درک و فهم، کارهای بزرگی پس از انقلاب اسلامی انجام داده‌ایم اما می‌بایست در زمینه فلسفه اسلامی، کاری کارستان انجام شود. اگر کسی بگوید که باید بیشتر از این جلو برویم به معنای نادیده انگاشتن کارهای انجام شده نیست؛ بلکه باید اندیشمندان را تشویق کرد تا گام‌های بعدی را بهتر بردارند.
 

 

پژوهشگاه علوم انسانی

http://pajoheshgah.persianblog.ir/post/46/

وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

Institute for Humanities and Cultural Studies

 وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی

سیستم اتوماسیون تغذیه پژوهشگاه

کلیک کنید:

http://freserve.ihcs.ac.ir

 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی+آدرس

آدرس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

 

عناوین مطالب منتشر شده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

 » مقالاتی درباره خلیج فارس در «پژوهشنامه خلیج فارس» :: ۱۳٩٢/٢/۱۴
» آرمانمردِ آرمانشهر از منظر شهید مطهری :: ۱۳٩٢/٢/۱۴
» پژوهشگاه علوم انسانی در نمایشگاه کتاب :: ۱۳٩٢/٢/۱۴
» مهم ترین مشکل ادبیات بـی فرهنگــــی است :: ۱۳٩٢/٢/٧
» آیت اللهی:سایت پژوهشگاه 40 هزار بازدیدکننده دارد :: ۱۳٩٢/٢/۴
» بزرگ ترین آفت روشنفکران ایرانی :: ۱۳٩٢/٢/۴
» روشنفکر فیلسوف، فیلسوف روشنفکر :: ۱۳٩٢/٢/۴
» شروط خواندن فلسفه :: ۱۳٩٢/٢/۴
» فلسفه فرانسوی نمرده است :: ۱۳٩٢/٢/۴
» آیت اللهی: 21 مجله علمی پژوهشی داریم :: ۱۳٩٢/٢/۴
» دکتر مجتهدی: کانت احیاگر فکر فلسفی در غرب است :: ۱۳٩٢/٢/۴
» پژهشگران آلمانی در پژوهشگاه :: ۱۳٩٢/٢/۱
» جدیدترین سخنرانی دکتر تکمیل همایون :: ۱۳٩٢/٢/۱
» رونمایی از 4 کتاب جدید در حوزه مطالعات رسانه :: ۱۳٩٢/۱/٢٩
» بازدید هیئت نخبگان آلمانی از پژوهشگاه :: ۱۳٩٢/۱/٢۴
» پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩٢/۱/۱٧
» رتبه برتر روابط عمومی پژوهشگاه درجشنواره وزارت علوم :: ۱۳٩٢/۱/۱٠
» ترجمه اثر انگلیسی دکتر میری به زبان روسی :: ۱۳٩۱/۱٢/٢۶
» خبرنامه های داخلی پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩۱/۱٢/٢٠
» پژوهشگاه علوم انسانی منتشر کرد :: ۱۳٩۱/۱٢/۱٩
» مناقصه های پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩۱/۱٢/۱۶
» کتاب جدید استاد احد فرامرز قراملکی :: ۱۳٩۱/۱٢/۱۴
» سخنرانی فلسفه دین کانت :: ۱۳٩۱/۱٢/۱۱
» درباره پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱٢/٧
» آدرس پژوهشگاه ها :: ۱۳٩۱/۱٢/٧
» آدرس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱٢/٧
» گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان(فبک) :: ۱۳٩۱/۱٢/۵
» سیستم اتوماسیون تغذیه پژوهشگاه :: ۱۳٩۱/۱٢/۱
» Institute for Humanities and Cultural Studies :: ۱۳٩۱/۱۱/۳٠
» وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱۱/٢٧
» ضرورت حرکت از تاریخ شفاهی... :: ۱۳٩۱/۱۱/٢۳
» حمید رضا آیت اللهی رئیس پژوهشگاه :: ۱۳٩۱/۱۱/٢٢
» لپ‌تاپ و کامپیوترشخصی :: ۱۳٩۱/۱۱/٢٢
» وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩۱/۱۱/٢٢
» پرهیز از ایدئولوژی زدگی در ادبیات :: ۱۳٩۱/۱۱/٢٢
» پژوهشگاه علوم انسانی >> خبر و اطلاعیه :: ۱۳٩۱/۱۱/٢٠
» وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۸
» درخشش 2 اثر انتشارات پژوهشگاه در جایزه کتاب سال :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۸
» درگذشت خانم فاطمه پیرا :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۴
» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۴
» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۴
» آخرین تصاویر پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۴
» آرشیو خبرنامه ها پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱۱/۱٢
» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۱/۱۱/۱۱
» درگذشت خانم فاطمه پیرا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ::

 

 

 

 

 

  نظرات ()
مطالب اخیر کتابهای فارسی جدید کتابخانه مرکزی لیست عنوان کتابهای جدید فارسی (سری جدید10 تیر 96) پایگاه داده‌های زبان فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی غم‌انگیزترین نامه یک دختر به بابا گفتگو با سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی زنده یاد دکتر صادق آئینه وند نسخه الکتریکی مجموعه انسان و فرهنگ مصاحبه دکتر آیینه وند با مهر روحانی: علوم انسانی باید معظلات اجتماعی را حل کند