نویسنده (های) وبلاگ شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز!
آرشیو وبلاگ
      پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (آدرس پژوهشگاه علوم انسانی # بزرگراه کردستان، نبش خ 64 غربی)
آفتابی در یکی ذره نهان نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٥/۱٠/٢۳

آفتابی در یکی ذره نهان

مولانا یاران و شاگردان خود را به ریاضت هاى شاقّ مرتاضْ گونه فرا نمى خوانْد ، بلکه آنان را به آیین عشق و مهرورزى دعوت مى کرد .
بودا نیز در آغاز سلوک ، شش سال سخت ترین ریاضت ها را در دل جنگل هاى انبوه هندوستان تحمل کرد بطوریکه جز پوست و استخوانى از او باقى نمانده بود. با این حال به روشن بینى نرسید و دانست که راه رسیدن به حقیقت ، ریاضت هاى شاقّ نیست. و بعد ها در بیان
بى حاصل بودن آن اعمال گفت:"در آن شش سال گِرِه بر هوا مى زدم!" یعنى ریاضت هایش بى نتیجه بود.

ابوسعید هم پس از سال ها ریاضت هاى سخت گفت:  "در آن ریاضت ها نه تنها نفْسم تربیت نشد،بلکه قوى تر هم شد!  چون پیش خود مى گفتم این منم که سختى هاى ریاضت را تاب
 مى آورم!"
مولانا مى دانست که راه رسیدن به روشن بینى فقط در آیین عشق است ، نه در این ریاضت ها . عشق ، سوزاننده و گدازندهء هر ناخالصى است .
انسان قبل از آنکه عشقى پیدا کند ، فقط منِ خود را مى بیند ، و طبعاً چنین شخصى رفتارش بر پایهء ترس ها و محافظه کارى ها و منافع سطحى است . اما همینکه عشقى پیدا کند منِ خود را توسعه مى دهد و اشخاصِ دیگر را نیز منِ خود مى شمارد و همچون خویشتن دوستشان مى دارد ، چنانکه از پیشوایان بزرگوار
 ما رسیده است که : هل الدّین الّا الحبّ؟(آیا دین بجز عشق و مهرورزى است؟!)   و حضرت مسیح نیز در انجیل متّى فرمود:"همسایه خود را همچون خویشتن دوست بدار" ، بدینسان عشق باعث مى شود که حصارهاى ذهنى فرو ریزد و منِ انسان از زندان خودبینى رها گردد، و در وجودِ دیگران گسترش یابد تا بدانجا که با کلّ هستى یکى مى شود و عشقِ خود را به همهء موجودات نثار مى کند . کسى را نمى آزارَد و حتى راضى به آزار کسى هم نمى شود، چون آزارِ هرکس ، آزارِ خودِ اوست. از اینرو همه مخلوقات ، چه انسانها ، چه حیوانات و گیاهان از جانب او احساس امنیت
 مى کنند ، آب و خاک را آلوده
نمى کند ، به محیط زیست آسیب نمى رساند ، چون آسیب محیط زیست را آسیب به خود مى داند . هدف  مولانا اینست که آدمى به درجه اى از روشن بینى برسد که صلح ، دستورالعمل زندگى او باشد چنانکه فرمود :
من که صلحم دائماً با این پدر
این جهان چون جنّت اَستَم در نظر

قسمتى از سخنان استاد کریم زمانى


کانال تلگرام دکتر کریم زمانی:


@SunofMawlana


» بخش خواندنی از سخنان استاد کریم زمانی :: ۱۳٩۵/۱٠/۵
» عناوین کتاب های فهرست نویسی شده :: ۱۳٩۵/٩/۱
» لیست کتابهای فهرست نویسی شده کتابخانه مرکزی (سری جدید) :: ۱۳٩۵/۶/٢
» تصویری از ساختمان پژوهشگاه در اول خرداد 95 :: ۱۳٩۵/۳/٢
» فهرست کتابهای جدید سال 95 کتابخانه مرکزی :: ۱۳٩۵/٢/٧
» تصاویر بهار 95 ساختمان پژوهشگاه علوم انسانی(1) :: ۱۳٩۵/۱/۱٧
» تصاویر جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩۴/۱٢/٢۴
» تصاویر جدید از ساختمان پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩۴/۱۱/۱۸
» کتابهای فهرست نویسی شده کتابخانه مرکزی :: ۱۳٩۴/۱٠/۱۶
» لینک کانال تلگرام پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩۴/۸/٢٠
» عکس زیبای پژوهشگاه در شب :: ۱۳٩۴/٧/٩
» گفتگو با سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩۴/۶/۳
» زنده یاد دکتر صادق آئینه وند :: ۱۳٩۴/٢/٢۳
» نسخه الکتریکی مجموعه انسان و فرهنگ :: ۱۳٩۳/۱٢/۵
» مصاحبه دکتر آیینه وند با مهر :: ۱۳٩۳/۱٢/۵
» روحانی: علوم انسانی باید معظلات اجتماعی را حل کند :: ۱۳٩۳/۱۱/۱٢
» کتاب آینده یک جامعه است :: ۱۳٩۳/٩/۱۶
» موسوی: به دوران دوکس را اگر دیدمی... :: ۱۳٩۳/۸/۴
» علوم انسانی و اجتماعی کاربردی :: ۱۳٩۳/٧/۶
» فراخوان جذب هیئت علمی :: ۱۳٩۳/۶/۳
» روشنفکری ژان پل سارتر :: ۱۳٩۳/۴/٢
» شروط عقد نکاح دورهٔ قاجار :: ۱۳٩۳/۳/٢۵
» دکتر آئینه وند در چشمه مهر :: ۱۳٩۳/۳/۱۳
» توسعه در سایه سرعت ارتباط :: ۱۳٩۳/٢/۳٠
» ملیت: یک بازاندیشی‌ اجتناب‌ناپذیر :: ۱۳٩۳/٢/٢۴
» بازدید رئیس پژوهشگاه از کتابخانه مجلس :: ۱۳٩۳/٢/٢٢
» تصمیم‌گیری عده‌ای برای مدیران ارشد فاجعه است :: ۱۳٩۳/٢/٢٠
» غرفه پژوهشگاه در نمایشگاه کتاب :: ۱۳٩۳/٢/۱٧
» دیدار رئیس و معاونان پژوهشگاه با دکتر نهاوندیان :: ۱۳٩۳/٢/٩
» نخستین جلسه هیئت ممیزه پژوهشگاه :: ۱۳٩۳/٢/۸
» همایش همکاری ایران و کره :: ۱۳٩۳/٢/۸
» دیدار نوروزی کارکنان پژوهشگاه :: ۱۳٩۳/۱/۱٩
» حضور وزیر علوم در پژوهشگاه :: ۱۳٩٢/۱٢/۱۱
» کلاس های استاد پورعزت :: ۱۳٩٢/۱٢/۴
» هم اندیشی فلسفه برای کودکان :: ۱۳٩٢/۱٢/۳
» مانیفست تحول پژوهشگاه تدوین می‌شود :: ۱۳٩٢/۱٢/۳
» روحانی: چرا در علوم انسانی رشد نمی کنیم؟ :: ۱۳٩٢/۱۱/۱۵
» عنوان مطالب پژوهشگاه :: ۱۳٩٢/۱٠/۳٠
» دومین همایش بین المللی فلسفه دین معاصر :: ۱۳٩٢/۱٠/۳٠
» آیینه‌وند جانشین آیت‌اللهی در پژوهشگاه :: ۱۳٩٢/۱٠/۱٧
» خداحافظی آیت اللهی،معارفه آئینه وند :: ۱۳٩٢/۱٠/۱٧
» صادق آئینه وند :: ۱۳٩٢/۱٠/۱٧
» معارفه رییس جدید پژوهشگاه صادق آیینه وند :: ۱۳٩٢/۱٠/۱٧
» نامه شورای متون پژوهشگاه به وزیر :: ۱۳٩٢/۱٠/۱۱
» بیانیه پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩٢/۱٠/٩
» گلشنی:اسلامی شدن بدون کارفرهنگی ممکن نیست :: ۱۳٩٢/۱٠/۸
» نشست هویت و یادمان های تاریخی :: ۱۳٩٢/۱٠/۱
» پژوهش ها باید تقاضا محور و کاربردی باشد :: ۱۳٩٢/٩/۳٠
» زنده ماندن عشق به کتاب در عصر الکترونیک :: ۱۳٩٢/٩/۱٩
» پاییز بهاریست که عاشق شده است :: ۱۳٩٢/٩/۱٢
» بازتابش آرای اسلامی بر اندیشه‌ الهی‌دانان غربی :: ۱۳٩٢/٩/۱٢
» تکمیل همایون جوهره هویت :: ۱۳٩٢/٩/۵
» تفکر فلسفی دکتر ناجی :: ۱۳٩٢/٩/۵
» شادی شهروندان دکتر فاضلی :: ۱۳٩٢/٩/۵
» شاعره گری تفکر فلسفی دکتر میری :: ۱۳٩٢/٩/۵
» افول تمدن اسلامی دکتر پورحسن :: ۱۳٩٢/٩/۵
» علم‌زدگی و غرب زدگی دکتر مجتهدی :: ۱۳٩٢/٩/۵
» روحیه پرسشگری دکتر هدایتی :: ۱۳٩٢/٩/۵
» همایش های نقد ادبی دکتر پارساپور :: ۱۳٩٢/٩/۵
» آموزش تفکر فلسفی دکتر میری :: ۱۳٩٢/٩/۵
» ارتباط ارگانیک نظریه‌پردازی :: ۱۳٩٢/٩/۵
» سنجه هایی در دین پژوهی :: ۱۳٩٢/٩/۵
» مراسم تجلیل از پرفسور فضل الله رضا :: ۱۳٩٢/٩/۵
» تجلیل از ‌دکتر رضا داوری‌اردکانی :: ۱۳٩٢/٩/۳
» مباهله به مثابه روشی برای اثبات حقانیت :: ۱۳٩٢/٩/٢
» شاهنشاه سیاستمدار می‌شود! :: ۱۳٩٢/٩/٢
» جلوه‏ های مدارا در شعر حافظ :: ۱۳٩٢/۸/٢٠
» پرورش تفکر انتقادی چگونه :: ۱۳٩٢/۸/٢٠
» ا در و دیوار حوزه مراد نمی‌دهد :: ۱۳٩٢/۸/۱۵
» نکاتی پیرامون آخرالزمان و مساله رجعت :: ۱۳٩٢/۸/۱٢
» تصاویر کنگره بین المللی الغدیر :: ۱۳٩٢/۸/۴
» نقد نظریه‌های اخلاقی :: ۱۳٩٢/٧/۶
» نامه مهم آیت الهی به کیهان :: ۱۳٩٢/۶/٢۳
» دانشگاه‌ها نشاط ندارند :: ۱۳٩٢/۶/۱٩
» مجوز پذیرش دانشجو :: ۱۳٩٢/۵/٢٩
» هنر، فلسفه و سیاست :: ۱۳٩٢/۵/٢۸
» فلسفه علم در ایران وضع مناسبی ندارد :: ۱۳٩٢/۵/۱۴
» چرایی خمودگی علم در جهان اسلام :: ۱۳٩٢/۵/٢
» صلحی که حجت است :: ۱۳٩٢/۵/٢
» تفاهمنامه کتابخانه مجلس با پژوهشگاه علوم انسانی :: ۱۳٩٢/۴/٢۴
» ...The P4C group started its work :: ۱۳٩٢/۴/٢٢
» Institute for Humanities and Cultural Studies :: ۱۳٩٢/۴/۱٩
» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :: ۱۳٩٢/۴/۱٩
» تفحص در دین نیازمند علم فلسفه است :: ۱۳٩٢/۴/۱٧
» بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه :: ۱۳٩٢/۴/۱۶
» تزلزل اقتدارگریز :: ۱۳٩٢/۴/۱۶
» امضای تفاهمنامه کتابخانه مجلس :: ۱۳٩٢/۴/۸
» جشن هشتاد سالگی رضا داوری اردکانی :: ۱۳٩٢/۴/۸
» آخرین گفت وگوی پیر پائولو پازولینی :: ۱۳٩٢/۴/۴
» تاملی بر رابطه زبان و تفکر :: ۱۳٩٢/۴/۴
» عصر ترجمه در چند کتاب و مقاله خلاصه نمی شود :: ۱۳٩٢/۴/۴
» نهضت‏هاى بازگشت به خویش در تاریخ ایران :: ۱۳٩٢/۴/٢
» رابطه عرفان و فلسفه؛ تقابل متدولوژی ها :: ۱۳٩٢/۴/٢
» بررسی تفاوتهای فلسفه شرق و غرب :: ۱۳٩٢/۴/٢
» تو را من چشـــم در راهـــم :: ۱۳٩٢/۴/٢
» تجربه گرایی در تمام هنرها ::

  نظرات ()
مطالب اخیر کانال تلگرام پژوهشگاه علوم انسانی جذبِ جنسیت این کتاب را به توصیه استاد شهبازی بخوانید داستانِ ابوالحسنِ خرقانی و همسرش کششِ معشوق یا کوششِ عاشق؟ آفتابی در یکی ذره نهان قسمتى از سخنان استاد کریم زمانى کانال تلگرام دکتر فاضلی سیدجواد میری روشنفکری دینی و علی شریعتی هرگز با فرزندانتان درد دل نکنید