نویسنده (های) وبلاگ شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز!
آرشیو وبلاگ
      پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (آدرس پژوهشگاه علوم انسانی # بزرگراه کردستان، نبش خ 64 غربی)
فرهنـگ شادی در کشـور جـا می‌افتد نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩۳/٤/۱٠

باخت و شادی

فرهنـگ شادی در کشـور جـا می‌افتد 

غیرت ملی‌مان به جوش آمد

دکتر ژاسنت صلیبی استاد دانشگاه که در بررسی مسائل اجتماعی و روانشناختی ایران فعالیت می‌کند در خصوص شادی مردم پس از باخت به آرژانتین می‌گوید: ما از نظر فرهنگی جامعه‌ای جمع‌گرا هستیم و در طبقه‌بندی ساختار جوامع برخلاف جوامع فردگرای غربی عمل می‌کنیم. از دیرباز سنت‌های فرهنگی ما تابع همین مقوله بوده است به طوری که غم‌ها و شادی‌هایمان به صورت جمعی هیجانی‌تر می‌شود همانطور که مراسم عزاداری ما به صورت جمعی و گروهی برگزار می‌شود ذاتا علاقه داریم تا شادی‌هایمان نیز به صورت گروهی برگزار شود. در برگزاری مراسمی همچون دهه شعبانیه، هفته وحدت و... نیز تلاش می‌کنیم به صورت جمعی عمل کنیم و به بهانه چنین رخدادهایی است که یک جعبه شیرینی به دست می‌‌‌گیریم و در کوچه و خیابان بخش می‌کنیم و حالی از همسایه می‌پرسیم که ممکن است در طول سال یکی، دو بار بیشتر او را نبینیم.

صلیبی ادامه می‌دهد: در مورد شادی طرفداران فوتبال هم‌،چون ما مردمی عاطفی و احساسی داریم بنابراین دوست داریم در فضاهای عمومی به شادی بپردازیم هر چقدر هم که در منازل خودمان داد بزنیم آرام نمی‌شویم و دوست داریم فریاد شادی‌‌مان را همه بشنوند مخصوصا اگر مسابقه یا جدالی با یک رقیب خارجی در میان باشد. در بازی با آرژانتین با اینکه ما باختیم اما شادی جمعی‌مان فریادی بود بر تحسین عملکرد ملی‌پوشانمان که بازی غیرتمندانه‌ای از خود نشان دادند و غیرت ملی ما را به جوش آوردند. ما برای تمجید از غیرت و تعصب ایرانی‌ها فریاد کشیدیم نه به خاطر نتیجه بازی ضمن اینکه ایران و ایرانی از فرهنگ و تمدنی غنی برخوردار است و از دیرباز ما جشن‌های سالم بدون صدمه زدن به دیگران را در دستور کار داشته‌ایم. به ندرت اتفاق افتاده که ایرانی‌ها بخواهند مراسم شادی یا غم و عزای خود را به روشی غیرمعمول بیان کنند که به طور نمونه عده‌ای در مراسم عزاداری با قمه‌زنی به خودشان آسیب می‌رسانند که علما در این خصوص بارها اطلاع‌رسانی کرده‌اند تا کسی به خودش و دیگری در انجام چنین مراسمی صدمه نزد که بی‌شک عده‌ای معدود کار خودشان را می‌کنند اما این عزاداری‌ها یا شادی‌های ما نباید زیر سوال برود چون جوامع بشری همان طور که به دلیل از دست دادن عزیزمان دلیل تمایل به بروز غم خود دارد موقع شادی‌ها نیز باید فضا برای ابراز شادمانی‌ها فراهم باشد.


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
دهانه غلامان نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩۳/٤/۸

تقویت نظریه تعلق «دهانه غلامان» به مرکز حکمرانی هخامنشی

مسوول کاوش باستان‌شناسی محوطه‌ی تاریخی «دهانه‌ی غلامان» گفت: با مطالعه‌ی شهرسازی شهرهای هخامنشی، مشخص شد که «دهانه‌ی غلامان» به مرکز یک منطقه‌ی حکمرانی در دوران هخامنشی شباهت دارد.

کوروش محمدخانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد:‌ در کتیبه‌های هخامنشی از یک ساتراپ (منطقه‌ی حکمرانی پادشاه یا استاندار) به نام «زرنگ» یا «زرکا» در شرق قلمرو هخامنشی نام برده شده است. هرچند مکان‌های مختلفی برای این ساتراپی در نظر گرفته شده، اما بیشتر پژوهشگران «دهانه‌ی غلامان» را به‌عنوان مرکز این منطقه‌ی حکمرانی در نظر گرفته‌اند، اما دلیل باستان‌شناسانه‌ی مطمئنی برای این کار نداشتند.


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
چگونه با امام زمان ارتباط برقرار کنیم? نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩۳/٤/۸

حجت‌الاسلام محمود اباذری
چگونه با امام زمان ارتباط برقرار کنیم

کارشناس عرصه مهدویت ضمن بررسی چگونگی برقراری راه‌های ارتباط با امام زمان(عج) گفت: رسیدن خدمت حضرت مهدی اگرچه توفیقی بسیار بزرگ است اما در دوران غیبت موضوعیت ندارد و آنچه که باید در این دوران به آن پرداخته شود تقرب به حضرت از مسیر تقوا و ترک گناه است.

مقداد کامکار: مسئله مهمی که در دوران امامت حضرت مهدی(عج) رخ داد پدیده غیبت و دوری ایشان از نظرها بود که این مبحث در کلام اهل بیت(ع) و فراز‌هایی از آیات قرآنی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است و از آنجا که عصر غیبت در کلام معصومین(ع) در رابطه با مومنین و حفظ ایمان افراد با گزاره‌هایی چون سختی، مشقت و مخاطرات همراه است، بر اهمیت تبیین مسئله و عدم انحراف در اعتقاد و عمل پیروان حضرت در این دوران می افزاید.

آنچه که در ادامه می خوانیم گفت‌و گویی است با حجت‌الاسلام "محمود اباذری" کارشناس مباحث مهدوی فارغ التحصیل از مرکز تخصصی مهدویت قم، که نزدیک به یک دهه مشغول به تدریس مباحث مهدوی در سطح حوزه دانشگاه می باشد و در این رابطه کتب و مقالات متعددی را تالیف کرده است.

لطفا مسئله غیبت را با استناد به آیات و روایات تبیین کنید؟

در این رابطه می توان به یکی از آثار مهمی که در همان دوران ابتدای غیبت کبری با نام «الغیبه» به واسطه مرحوم «نعمانی» از علمای بزرگ شیعه به رشته تحریر درآمد که در عراق زندگی می کرد و از شاگردان مرحوم کلینی بودند اشاره کرد.

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
دالان‌های تاریخ تهران نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩۳/٤/۸

تورق جدیدترین رساله نشر کتاب‌سرا

دالان‌های تاریخ تهران

فرشاد قربانپور


امروزه بسیاری از شهرهای ایران نامی دیگر از آنچه در ابتدا بودند، یافته‌اند. شهرهایی که تاکنون نامی تاریخی بر آنان مانده باشد همچنان خوشایند هستند و مایه مباهات. از این گذشته پاره‌ای از شهرهای ایران به مرور زمان صفتی دیگر یافته‌اند. یزد را دارالعباده، اردبیل را دارالامان و در این میان تهران دارالخلافه شده است. با برافتادن سلسله پادشاهی زندیه و برآمدن قاجار، شاه عقیم و بنیانگذار قاجاریه یعنی آغامحمدخان قاجار تهران را به مرکزیت نظام سیاسی برگزید. تهران به اندازه کافی به شمال که محل استقرار ایل قاجار بود، نزدیک بود. همچنین به اندازه کافی از شیراز و کرمان که محل استقرار مخالفان قاجارها بود، دور بود. از این زمان به بعد است که تهران به‌عنوان دارالخلافه به حساب می‌آید. مردمانی که در روستایی بی‌اهمیت در نزدیک شهری باستانی یعنی ری زندگی می‌کردند، ناگهان خود را مرکزنشین یافتند. به همین دلیل تهران دارای تاریخی طولانی نیست. البته آبادی معموری است اما به‌عنوان سکونتگاهی که راه به تاریخ برده باشد، جوان و امروزی است. درباره تهران و نشان دادن جغرافیای تاریخی آن نیز کتاب‌هایی نوشته شده است که ازجمله آن می‌توان به کتاب طهران قدیم نوشته جعفر شهری و کتاب جغرافیای تاریخی شمیران به قلم منوچهر ستوده یاد کرد. اما درباره تهران همواره کتاب‌هایی در حال نوشته شدن است که گاه به تکرار مکررات راه می‌برد. «پرسه در دارالخلافه» عنوان یکی از جدید‌ترین کتاب‌هایی است که در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد. این کتاب به قلم داریوش شهبازی است.

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
پلی میان مفاهیم نو و کهن نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩۳/٤/۸

نگاهی به کتاب «فرهنگنامه روا‌نشناسی مثبت‌گرا در ادب پارسی»

پلی میان مفاهیم نو و کهن

جعفر محمدی


کتاب «فرهنگنامه روا‌نشناسی مثبت‌گرا در ادب پارسی» پژوهشی است میان‌رشته‌ای، که در یک سوی آن روا‌نشناسی و در دیگر سو ادبیات قرار دارد. از آنجا که سرچشمه این دو به جان و روان آدمی بازمی‌گردد، شناخت نفس انسان، وجه مشترک مطالعات روا‌نشناسی و ادبیات است. می‌گویند از آن زمان که آدمی به نگریستن در خود پرداخت، روا‌نشناسی آغاز شد، و هنگامی که بشر نوشتن آموخت، ادبیات پا به عرصه هستی نهاد. روا‌نشناسی و ادبیات از آن روی که همزاد آدمی‌اند، در زمره مانوس‌ترین دانش‌ها با انسان‌ها محسوب می‌شوند، دانش‌هایی که پیوسته و ناگزیر ما را با آنها سر و کار بوده و هست و خواهد بود. این کتاب آمیزه‌ای است از دو دانش دیرینه سال که پیشینه‌ای همسان با تاریخ خلقت بشر دارند.
با توجه به چنین پیش زمینه‌ای، در پهنه روا‌نشناسی، جدیدترین گرایش آن یعنی روا‌نشناسی مثبت‌نگر کانون توجه این کتاب قرار گرفته است. یکی از دانش واژه‌های جدید که از آغاز هزاره سوم میلادی نظر بسیاری را به سوی خود جلب کرده، روا‌نشناسی مثبت‌نگر است. این گرایش نوین در کمتر از دو دهه توانسته است با پژوهش در حوزه‌های هیجان مثبت، فضیلت‌ها و صفت‌های مثبت انسانی و سامانه‌های اجتماعی مثبت، مقاله‌ها و کتاب‌های مفیدی را پدید آورد و راهکارهایی نو را برای افزایش این سطوح سه‌گانه معرفی کند. هدف این پژوهش معرفی آن بخش از حکمت‌ها و مثل‌های پارسی است که در حوزه روا‌نشناسی مثبت‌گرا جای می‌گیرند. به بیان دیگر، منظور طرح مولفه‌های روا‌نشناسی مثبت براساس حکمت‌ها و مثل‌های پارسی است. در ادب پارسی و عرفان ایران زمین انبوهی مطالب در قالب‌های نظم و نثر به یادگار مانده است که بخشی از آنها به دلیل کثرت استفاده، تبدیل به مثل و حکمت شده‌اند. در این میان شماری از مثل‌ها و حکمت‌ها مفهوم و پیام مثبتی دارند. این نکته‌های مفید و موثر که القای اندیشه‌های نیک می‌کنند، با یافته‌های روا‌نشناسی مثبت‌گرا سازگاری دارند. این کتاب با معرفی شمار بسیاری حکمت و مثل، چشم‌اندازی نو و گسترده عرضه می‌کند که می‌تواند برای مطالعه عموم علاقه‌مندان و بهره‌برداری دانشجویان، پژوهشگران، استادان، معلمان، ادیبان، روا‌نشناسان و مشاوران مفید باشد.


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
روشنفکری ژان پل سارتر نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩۳/٤/٢

روشنفکری ژان پل سارتر در گفت‌وگو با سیاوش جمادی

روشنفکری یک «کار» است

سیرآنوش موسوی


امروز صد و چهارمین سالروز تولد سارتر است

شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که کودکی گوشه‌گیر و غالبا بیمار به نام ژان پل سارتر به مشهورترین و محبوب‌ترین اندیشمند قرن بیستم تبدیل شود. گروه اندیشه فرهیختگان به مناسبت صد و چهارمین زادروز ژان‌پل سارتر با سیاوش جمادی گفت‌وگو کرده است که ماحصلش را در ادامه خواهید خواند. جمادی مترجم و مولف آثار فلسفی است و در این گفت‌وگو به زوایای گوناگون اندیشه سارتر می‌پردازد.

آیا فلسفه ذاتی و روشنفکری ژان پل سارتر از همدیگر قابل تفکیک هستند؟ به عبارت دیگر سارتر در مقام فیلسوف اومانیست با سارتر در مقام یک روشنفکر


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
مطالب اخیر کانال تلگرام پژوهشگاه علوم انسانی جذبِ جنسیت این کتاب را به توصیه استاد شهبازی بخوانید داستانِ ابوالحسنِ خرقانی و همسرش کششِ معشوق یا کوششِ عاشق؟ آفتابی در یکی ذره نهان قسمتى از سخنان استاد کریم زمانى کانال تلگرام دکتر فاضلی سیدجواد میری روشنفکری دینی و علی شریعتی هرگز با فرزندانتان درد دل نکنید