نویسنده (های) وبلاگ شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز!
آرشیو وبلاگ
      پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (آدرس پژوهشگاه علوم انسانی # بزرگراه کردستان، نبش خ 64 غربی)
مجوز پذیرش دانشجو نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٥/٢٩

مجوز پذیرش دانشجو

پژوهشگاه علوم انسانی 

 

مجوز پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد در رشته های دین ، رسانه و مدیریت رسانه برای پژوهشگاه علوم انسانی

مجوز پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد در رشته های دین و رسانه و مدیریت رسانه برای پژوهشگاه علوم انسانی
پژوهشگاه علوم انسانی مجوز پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد در رشته های دین و رسانه و مدیریت رسانه را دریافت کرد.
این موضوع طی نامه ای از وزارت علوم به معاون امور آزمون های سازمان سنجش اعلام شده است.
پذیرش دانشجو در این رشته ها در هیئت رئیسه پژوهشگاه مطرح و معاونت پژوهشی مسئول رسیدگی به آن شده است.اطلاعات تکمیلی در خصوص ظرفیت و چگونگی پذیرش در آینده اعلام خواهد شد.


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
هنر، فلسفه و سیاست نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٥/٢۸

 

مقاله‌ای منتشرنشده از فیلسوف معاصر ایرانی*
هنر، فلسفه و سیاست

هنر، فلسفه و سیاست

رضا داوری‌اردکانی: نسبت میان علم و سیاست کم و بیش معلوم است و در پیوستگی و همبستگی این دو کمتر چون و چرا می‌شود.

حتی آنهایی که ظرایف این نسبت را نمی‌دانند لااقل می‌پذیرند که سیاست باید پشتیبان علم باشد و در جایی که علم نباشد سیاست کارساز نیست. در مورد فلسفه و سیاست قضیه قدری پیچیده است زیرا نسبت میان آنها کمتر انکار می‌شود. اما نظرهایی که در این باب اظهار می‌شود بیشتر نیندیشیده و غیرفلسفی است. توجه داشته باشیم که وقتی در باب نسبت میان علم و فلسفه و هنر بحث می‌شود این بحث ناگزیر فلسفی است اما چون غیرفیلسوفان در چنین بحثی وارد شوند پیداست که آن را از مدار فلسفه خارج می‌کنند. اما نسبت میان هنر و سیاست کمتر مطرح بوده و اگر هم از آن پرسش شود پاسخ دادن به پرسش دشوار است. فلسفه و سیاست را هم از آن جهت به هم مربوط می‌دانند که فلسفه را با ایدئولوژی اشتباه می‌کنند و البته فهم نسبت میان ایدئولوژی و سیاست آسان است زیرا ایدئولوژی اگر وجهی از سیاست نباشد راهنمای سیاست‌های دوران جدید است.

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
فلسفه علم در ایران وضع مناسبی ندارد نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٥/۱٤

چالش‌های علم جدید در گفت‌وگو بامترجم کتاب «درآمدی به فلسفه علم»

فلسفه علم در ایران وضع مناسبی ندارد

اندیشه > حکمت‌و فلسفه- سید حسین امامی:
در روزگار ما علم چهره جهان را به‌‌کل دگرگون کرده است. علم ساختار خود را در تمام سویه‌های زندگی بشر امروز گسترش داده است.

 با این همه این پرسش همواره نزد اندیشمندان مطرح است که مرز و حد علم تا کجاست؟ آیا علم می‌تواند تا هر جا که خواست مرزهای خود را بگستراند؟ آیا باید برای گسترش علم حد و مرزی قائل شد؟ اگر پاسخ مثبت است، این مرز و سامان چیست؟ آیا چیرگی علم بر ساختار ذهنی بشر امروز می‌تواند به همه پرسش‌های هستی شناختی او پاسخ گوید؟این پرسش‌ها و پرسش‌های بی‌شمار دیگری، به‌ویژه فیلسوفان و جامعه‌شناسان علم را امروزه سخت درگیر خود کرده است. با این حال به‌نظر می‌رسد که شناخت سرشت و ساختار علم جدید نمی‌تواند جدا از شناخت سرشت و ساختار علم پیشامدرن باشد. به همین علت باید تفاوت‌ها و تمایزهای میان علم جدید و قدیم را به پژوهش گذاشت. آنچه در پی می‌آید گفت‌وگویی است با دکتر نواب مقربی، دانشجوی مقطع دکتری فلسفه دین و مسائل جدید کلامی و مترجم کتاب درآمدی به فلسفه علم: پژوهشی در باب یک‌صد سال مناقشه بر سر چیستی علم نوشته پیتر گادفری اسمیت. این پژوهشگر در این گفت‌وگو نخست با اشاره به سرشت علم جدید تفاوت‌ها و تمایزهای آن را با علم قدیم بر می‌شمارد و آنگاه به برخی از مهم‌ترین چالش‌های معرفت شناختی و جامعه شناختی علم امروز و در پایان به وضعیت علم در ایران می‌پردازد.

  • آیــا علــم (science ) و دانــش (knowledge) به یک معنی‌اند؟ تفاوت میان علم در پارادایم جدید غربی و علم در پارادایم قدیم دینی اسلامی -‌ایرانی چیست؟

علم در پارادایم جدید غربی با علم در پارادایم دینی اسلامی تفاوت بارزی دارند. فردوسی می‌گوید: «توانا بود هر که دانا بود» یا پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: «اگر دانش در ثریا باشد مردانی از پارس به آن می‌رسند.»

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
چرایی خمودگی علم در جهان اسلام نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٥/٢

 

نگاهی به روند دانش در تمدن اسلامی
پرسش از چرایی خمودگی علم در جهان اسلام

پرسش از چرایی خمودگی علم در جهان اسلام

فرهیختگان/دکتر مهدی گلشنی: این متن برگرفته از گفتارهای دکتر گلشنی در همایش از علم سکولار تا علم دینی است.


تا دو قرن پیش، بینش حاکم بر محیط‌های علمی ما بینشی اسلامی بود. اما علم رایج در محیط‌های آموزشی و پژوهشی فعلی جوامع اسلامی علم سکولار است. پس این سوال مطرح است که چگونه علم دینی در جوامع اسلامی جای خود را به علم سکولار داد؟ همچنین این سوال پدید می‌آید که چرا جهان اسلام – که زمانی پرچمدار علم در جهان بود – در چند قرن اخیر اینقدر در حوزه علم از غرب عقب‌ افتاده و تاکنون نتوانسته فاصله ایجادشده را کم کند و حتی روزبه‌روز نیز محتاج‌تر شده است؟ به نظر ما، گرچه این دو سوال نامربوط به نظر می‌رسند، ولی کاملا به هم مربوطند.


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
صلحی که حجت است نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٥/٢

 

به مناسبت سالروز تولد امام حسن مجتبی(ع)
صلحی که حجت است

صلحی که حجت است

فرهیختگان: نیمه رمضان سال سوم هجری، اولین فرزند علی(ع) به دنیا آمد. پس از ولادت، نامگذاری از جانب مادر به پدر، و از او به رسول خدا محول شد و آن حضرت هم منتظر نامگذاری پروردگار ماند.

تا اینکه امین وحی فرود آمد و گفت: خدایت سلام می‌رساند و می‌گوید چون علی برای تو همانند هارون برای موسی است، نام فرزندش را نام فرزند حضرت هارون علیه‌السلام یعنی شبر قرار ده! رسول خدا فرمود: زبان من عربی است و شبر، عبری است. جبرئیل گفت: شبر در زبان عرب به معنای «حسن» است. به این ترتیب، کودک، حسن نام گرفت. تنها کنیه آن حضرت
«ابو محمد» و مشهورترین القابش«سید»؛ «سبط» و «تقی» است. در سالروز این تولد فرخنده نگاهی کوتاه به زندگانی این امام همام داریم.

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
مطالب اخیر کتابهای فارسی جدید کتابخانه مرکزی لیست عنوان کتابهای جدید فارسی (سری جدید10 تیر 96) پایگاه داده‌های زبان فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی غم‌انگیزترین نامه یک دختر به بابا گفتگو با سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی زنده یاد دکتر صادق آئینه وند نسخه الکتریکی مجموعه انسان و فرهنگ مصاحبه دکتر آیینه وند با مهر روحانی: علوم انسانی باید معظلات اجتماعی را حل کند