نویسنده (های) وبلاگ شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز!
آرشیو وبلاگ
      پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (آدرس پژوهشگاه علوم انسانی # بزرگراه کردستان، نبش خ 64 غربی)
تفاهمنامه کتابخانه مجلس با پژوهشگاه علوم انسانی نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/٢٤

 

 

امضای تفاهمنامه کتابخانه مجلس با پژوهشگاه علوم انسانی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با امضای تفاهمنامه همکاری بر صیانت از فرهنگ مکتوب ایران اسلامی و تبادل تجربیات علمی، فنی، اجرایی و خدمات عمومی این دو نهاد، تاکید کردند ..

 این توافقنامه که به امضای محمد رجبی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس و حمیدرضا آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رسیده است، همکاری‌ها میان طرفین برای صیانت از فرهنگ مکتوب ایران اسلامی و تبادل تجربیات علمی، فنی، اجرایی و خدمات عمومی را افزایش خواهد داد .

 

طبق این تفاهمنامه، طرفین امکانات بالفعل و بالقوه خود را برای آشنایی و آگاهی هرچه بیشتر از امکانات خود برای همکاری با یکدیگر را اعلام خواهند کرد و گزارش این اقدام‌‌ها به صورت منظم و از طریق ایمیل، وب‌سایت، نشریات یا بولتن برای دو طرف ارسال خواهند شد .

 

پژوهشگاه علوم انسانی

 

http://pajoheshgah.persianblog.ir/post/46/

 

وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

Institute for Humanities and Cultural Studies

 

 وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی

 

سیستم اتوماسیون تغذیه پژوهشگاه

 

کلیک کنید:

 

http://freserve.ihcs.ac.ir

 

عناوین مطالب منتشر شده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

» رابطه عرفان و فلسفه؛ تقابل متدولوژی ها :: ۱۳٩٢/۴/٢
» بررسی تفاوتهای فلسفه شرق و غرب :: ۱۳٩٢/۴/٢
» تو را من چشـــم در راهـــم :: ۱۳٩٢/۴/٢
» تجربه گرایی در تمام هنرها :: ۱۳٩٢/۴/٢
» حقیقت امید :: ۱۳٩٢/۴/٢
» رحیم‌پور ازغدی از دکتر شریعتی می‌گوید :: ۱۳٩٢/۴/۱
» کوهن دستاورد تازه‌ای در تاریخ علم ندارد :: ۱۳٩٢/۴/۱
» چیستی علم دینی :: ۱۳٩٢/۴/۱
» برنامه بنیاد نخبگان برای مهاجرت هدفمند مغزها!! :: ۱۳٩٢/۳/۳٠
» این کتاب های خوردنی :: ۱۳٩٢/۳/٢٩
» واکاوی امید در میان ایرانیان :: ۱۳٩٢/۳/٢٩

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
...The P4C group started its work نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/٢٢

 

P4C GROUP

The P4C group started its work officially from 2007 in Institute for humanities and cultural studies (IHCS) and got its permission of Ministry of Education in 2008. From that time this group is following these aims:

a) Preparing a basic solution for changing educational system of Iran from memory based to thinking based and improving the judgment power, decision making and selection criteria

b) Preparing a program for teaching thinking and training general research in Iran’s education system

c) Compiling and preparing an applicable model of P4C in the schools of the country

d) Improving the society toward morality and training our citizens by changing the educational system

 

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
Institute for Humanities and Cultural Studies نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/۱٩

 

 

Institute For Humanities Common

Institute for Humanities and Cultural Studies

 



 




 

Institute for humanities and cultural studies (IHCS) is a research based institute which is mainly responsible for research in humanities science and cultural studies. We can see the name of many outstanding professors of humanities science realm to be connected to this institute in their scientific background. In 1980 with the integration of 12 research institutes, an institute entitled with “institute of research and cultural studies” was formed under the supervision of Ministry of culture and higher education.

 

In 1990, after the changing of organizational structure, this institute got the title of “Research center” with the approval of higher education expanding council. Its organizational chart was then approved in May 1993 by Personnel affair and Employment Organization. During this period other research centers were added to it and it formed an institution. In 1994, high council of institute proposed the title of “Institute for humanities and cultural studies” for this institute in order to emphasize the trend of humanities science and cultural affairs in all research projects of the institute. This title was also approved by higher education expanding council.

 

At the moment this institute consist of several research departments as: Persian language and literature department, Political thinking in Islam department, History department, Linguistic department, Social science department, department of Studying different cultures, Comparative studies of economy department, Women’s affair department, Science and Religion department, department of Nurturing wisdom of children, Occidental studies department, Philosophy and Speech department, Imam Ali’s research center, Asian cultural document center, and Surveying Texts Council.

 

It worth mentioning that IHCS can also accept postgraduate students in some MA and PhD levels.





Institute for Humanities and Cultural Studies

 

پژوهشگاه علوم انسانی

 

http://pajoheshgah.persianblog.ir/post/46/

 

وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

Institute for Humanities and Cultural Studies

 

 وبلاگ پژوهشگاه علوم انسانی

 

سیستم اتوماسیون تغذیه پژوهشگاه

 

کلیک کنید:

 

http://freserve.ihcs.ac.ir

 

عناوین مطالب منتشر شده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

» رابطه عرفان و فلسفه؛ تقابل متدولوژی ها :: ۱۳٩٢/۴/٢
» بررسی تفاوتهای فلسفه شرق و غرب :: ۱۳٩٢/۴/٢
» تو را من چشـــم در راهـــم :: ۱۳٩٢/۴/٢
» تجربه گرایی در تمام هنرها :: ۱۳٩٢/۴/٢
» حقیقت امید :: ۱۳٩٢/۴/٢
» رحیم‌پور ازغدی از دکتر شریعتی می‌گوید :: ۱۳٩٢/۴/۱
» کوهن دستاورد تازه‌ای در تاریخ علم ندارد :: ۱۳٩٢/۴/۱
» چیستی علم دینی :: ۱۳٩٢/۴/۱
» برنامه بنیاد نخبگان برای مهاجرت هدفمند مغزها!! :: ۱۳٩٢/۳/۳٠
» این کتاب های خوردنی :: ۱۳٩٢/۳/٢٩
» واکاوی امید در میان ایرانیان :: ۱۳٩٢/۳/٢٩

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/۱٩

 

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

 

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/4/2/776.JPG

 

 

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


 


عنوان آخرین یادداشت ها

 

» تفحص در دین نیازمند علم فلسفه است :: ۱۳٩٢/۴/۱٧
» بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه :: ۱۳٩٢/۴/۱۶
» تزلزل اقتدارگریز :: ۱۳٩٢/۴/۱۶
» امضای تفاهمنامه کتابخانه مجلس :: ۱۳٩٢/۴/۸
» جشن هشتاد سالگی رضا داوری اردکانی :: ۱۳٩٢/۴/۸
» آخرین گفت وگوی پیر پائولو پازولینی :: ۱۳٩٢/۴/۴
» تاملی بر رابطه زبان و تفکر :: ۱۳٩٢/۴/۴
» عصر ترجمه در چند کتاب و مقاله خلاصه نمی شود :: ۱۳٩٢/۴/۴
» نهضت‏هاى بازگشت به خویش در تاریخ ایران :: ۱۳٩٢/۴/٢
» رابطه عرفان و فلسفه؛ تقابل متدولوژی ها :: ۱۳٩٢/۴/٢
» بررسی تفاوتهای فلسفه شرق و غرب :: ۱۳٩٢/۴/٢
» تو را من چشـــم در راهـــم :: ۱۳٩٢/۴/٢
» تجربه گرایی در تمام هنرها :: ۱۳٩٢/۴/٢
» حقیقت امید :: ۱۳٩٢/۴/٢
» رحیم‌پور ازغدی از دکتر شریعتی می‌گوید :: ۱۳٩٢/۴/۱

 

  نظرات ()
تفحص در دین نیازمند علم فلسفه است نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/۱٧

تفحص در دین نیازمند علم فلسفه است

قم - خبرگزاری مهر: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تاثیر علم فلسفه در علامه طباطبایی را از جهات مختلف دارای اهمیت دانست و گفت: دین فقط احکام نیست و برای تفحص در دین نیازمند علم فلسفه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت‌الاسلام غلامرضا فیاضی ظهر پنج شنبه در همایش الهیات در تفسیر المیزان که در سالن همایش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد، با اشاره به تاثیرات علم فلسفه در علامه طباطبایی اظهار داشت: این تاثیر از دو جهت دارای اهمیت زیادی بوده است یکی اینکه علامه وقتی می‌خواست حرفی بزند آن سخن استوار و منطقی بود به علاوه درون مایه‌های فلسفی علامه، به او این توانایی را می‌داد که استدلال را در سطح برهان اعمال کند.


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/۱٦

بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه

 

بازگشت فوکو از هایدگر به نیچه

فرهیختگان/محمدرضا ریخته‌گران: دهه ۷۰ در تفکر فوکو دهه خاصی بود، زیرا اصطلاح تبارشناسی را در این دهه وارد فلسفه می‌کند. ورود اصطلاح تبارشناسی در زبان فوکو به یک معنا نشانه زبان نیچه است.

او با این اصطلاح از وجهی، تفکر خود را از تفکر رایج زمانه یعنی فنومنولوژی غالب (پدیدارشناسی) و هرمنوتیک (تفکر هایدگر) جدا می‌کند. در واقع نظر او به رابطه میان دانش و قدرت معطوف می‌شود. تبارشناسی در واقع بیان هرگونه رابطه در جامعه است. بیان این است که همه رابطه‌ها در جامعه، استراتژیک و معطوف به قدرت است. از طرفی تبارشناسی آشکارکردن شأن تاریخی تفکر و مناسبت تفکر با زمان و مکان است. در واقع، نقد هرگونه الزامی فراتر از تاریخ است. مختصر آنکه در تبارشناسی فوکو به تفسیری از قدرت و دانش و حقیقت دست پیدا می‌کنیم. فوکو در مصاحبه‌ای که در ۲۹ ماه می سال ۱۹۸۴، یعنی کمی قبل از فوتش انجام داد، چنین گفت: «از نظر من هایدگر همیشه اندیشمند مهمی بوده است. در سال‌های ۱۹۵۱ یا ۵۲ خواندن آثار هایدگر را آغاز کردم و در سال‌های ۵۲ یا ۵۳ به مطالعه آثار نیچه پرداختم. هنوز هم یادداشت‌هایم بر نوشته‌های هایدگر را در اختیار دارم. سیر و سلوک فلسفی من سخت از اندیشه هایدگر تاثیر گرفته است. اما باید اعتراف کنم نیچه تاثیر عمیق‌تری بر من گذاشته است. اگر با اندیشه‌های هایدگر آشنا نشده بودم، موفق به مطالعه آثار نیچه نمی‌شدم.» گفتم که با تولد اصطلاح تبارشناسی، نیچه در تفکر فوکو حضور پیدا می‌کند. این سوق و التفات به جانب نیچه در این نقل قول ملاحظه می‌شود.

 

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
تزلزل اقتدارگریز نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/۱٦

 

سویه‌هایی انتقادی بر اندیشه آنارشیسم
تزلزل اقتدارگریز

تزلزل اقتدارگریز

فرهیختگان/الهه شیری‌لو: بدون‌شک در نقد و بررسی مکتب آنارشیسم و به‌طور ویژه وجه روسی آن باید از میخائیل باکونین نام برد. باکونین در سال ۱۸۱۴ در یک خانواده اشرافی متولد شد.

 او در سنین جوانی به ارتش پیوست اما در سال ۱۸۳۵ برای خواندن رشته فلسفه به مسکو رفت و از ارتش کناره گرفت. شاید مهم‌ترین دلیل جدایی او از ارتش و تحصیل در رشته فلسفه وفاداری او به مکتب هگل و عضویت در گروه هگلی‌های جوان بود. وی در سال ۱۸۴۲ سفری ماجراجویانه را آغاز کرد و با ترک روسیه در بقیه کشورهای اروپایی به دنبال آرمان و عقیده خود بود. باکونین در سفرهای دنباله‌دار خود در سال ۱۸۴۸ در قیام درسدن در کشور آلمان شرکت کرد. این حضور در قیام درسدن برای او گران تمام شد چراکه در همان قیام دستگیر و در ۱۸۴۹ به دولت روسیه تحویل داده شد. در روسیه باکونین در دادگاه به حبس ابد محکوم شد. اما این پایان سرنوشت او نبود. در حالی که باکونین هشت سال از دوران محکومیت خود را گذرانده بود، در پی مرگ تزار نیکلاس اول، در سال ۱۸۵۷ به سیبری تبعید شد. اما میخائیل باکونین سر پرشوری داشت. او در سال ۱۸۶۱ از تبعید گریخت و به لندن رفت. سفر به لندن باعث شد که باکونین راه تازه‌ای برای خود بگشاید و در این شهر به مجمع صلح و آزادی پیوست. در سال ۱۸۶۸ مجمع صلح و آزادی کنگره برن خود را تشکیل داد. در این کنگره باکونین و کسانی که با او هم‌عقیده بودند، در اقلیت قرار داشتند و به همین دلیل آنها تصمیم به جدایی از مجمع صلح و آزادی گرفتند و پس از آن اتحاد دیگری با عنوان اتحاد بین‌المللی سوسیال‌دموکراسی را تشکیل دادند. یکی از اتفاقات مهمی که برای این اتحاد رخ داد، پیوستن آنها به بین‌الملل اول در سال ۱۸۶۹ بود. این اتفاق در زندگی باکونین حوادث تازه‌ای را رقم زد. حضور او و مارکس در چنین تشکیلاتی باعث ایجاد اختلاف بین آنها شد.

 

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
امضای تفاهمنامه کتابخانه مجلس نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/۸

 امضای تفاهمنامه کتابخانه مجلس

 

 

امضای تفاهمنامه کتابخانه مجلس با پژوهشگاه علوم انسانی

 
 

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با امضای تفاهمنامه همکاری بر صیانت از فرهنگ مکتوب ایران اسلامی و تبادل تجربیات علمی، فنی، اجرایی و خدمات عمومی این دو نهاد، تاکید کردند ..


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
جشن هشتاد سالگی رضا داوری اردکانی نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/۸

 

 

 

 

با مشارکت پژوهشگاه؛جشن هشتاد سالگی دکتر رضا داوری اردکانی برگزار می شود

«جشن هشتاد سالگی فیلسوف فرهنگ دکتر رضاذ داوری با عنوان " پرسشگر دردمند روزگار ما "، 16 تیر ماه سال جاری با حضور شخصیت های برجسته علمی و فلسفی در تالار فرهنگسرای ابن سینا برگزار می شود .

به گزارش ستاد خبری این همایش قرار است در این مراسم جایزه ویژه از سوی نهادهای فلسفی و علمی به دکتر داوری اهداء شود. به همین مناسبت جمعی از نخبگان علمی، فلسفی و فرهنگی در محلفی گردهم می آیند تا بار دیگر از شخصیت علمی و فلسفی ایشان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلسوفان معاصر ایران تجلیل کنند.

 

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
آخرین گفت وگوی پیر پائولو پازولینی نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/٤

 

آه! آن پازولینی دیوانه!
آخرین گفت وگوی پیر پائولو پازولینی

مترجم: علی مسعودی نیا

 


    
    پیر پائولو پازولینی بدون شک یکی از برجسته ترین هنرمندان و روشنفکران ایتالیا در قرن بیستم است. پازولینی در 1922 در بولونیا به دنیا آمد. او از فیلمسازان نسل دوم سینمای بعد از جنگ ایتالیا است که علاوه بر فیلمسازی، در نوشتن رمان، شعر و نقدهای سینمایی و فرهنگی نیز دست داشته است. سینمای پازولینی آمیزه یی از شعر، استعاره، اسطوره شناسی، روانشناسی و دیالکتیک مارکسیستی است. پازولینی در روز 30 اکتبر 1975، سه روز پیش از آنکه به قتل برسد، به استکهلم رفته بود تا آخرین فیلمش «سالو یا 120 روز سودوم» را به منتقدان سوئدی معرفی کند. در همین اثنا در میزگردی شرکت کرد که برای پخش از رادیو ضبط شده بود. اما مرگ فیلمساز موجب شد که آن مصاحبه هرگز پخش نشود. بعدها نسخه ضبط شده گم شد، اما کارل هنریک اسونشتد متوجه شد که در بایگانی خود نسخه یی از این گفت وگو را در اختیار دارد. ابتدا روزنامه ایتالیایی «له اسپرسو» نوار مصاحبه را دریافت و منتشر کرد و بعدها ترجمه انگلیسی آن هم تهیه شد. آنچه در پی می آید گزیده یی است از این گفت وگوی بلند.
   

 

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
تاملی بر رابطه زبان و تفکر نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/٤

تاملی بر رابطه زبان و تفکر

 


دنیــا از پشت عینــک کــلمه

سؤال بحث برانگیزی که توجه زبان‌شناسان و فیلسوفان بسیاری را تاکنون به خود جلب کرده، این است که آیا زبان‌های طبیعی همچون فارسی و انگلیسی، می‌تواند بیانگر طرز تفکر ما باشد یا در شکل دادن افکارمان موثر باشد؟


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
عصر ترجمه در چند کتاب و مقاله خلاصه نمی شود نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/٤

عصر ترجمه در چند کتاب و مقاله خلاصه نمی شود
داد و ستد فرهنگی ایرانیان و غرب در تاریخ در گفت وگو با دکتر مصطفی مجد

نویسنده: محسن آزموده

 


    در کنار رودخانه نشستن صرف، تمدن ساز نبوده، همان طور که دربیابان زیستن نیز به معنای تمدن ناپذیری نیست. چه بسیاری از آنان که در کنار رودخانه ها به دلیل عدم توانایی در مهار طغیان آن معدوم شدند و چه بسیار بیابان نشینان در بیابان نماندند و خودشان را به سواحل رودخانه ها و دریاها رساندند!
    
    با ترجمه تفننی یا حداکثر حرفه یی که نمی شود عصر ترجمه را احیا کرد. عصر ترجمه در ترجمه چند کتاب و مقاله خلاصه نمی شود
     داد و ستد فرهنگی میان ایرانیان و غربیان همواره در طول تاریخ وجود داشته است، اما وقتی سخن از انتقال و مواجهه آگاهانه فرهنگی می شود، باید بیشتر در این گفتار دقت کرد که «با ترجمه تفننی یا حداکثر حرفه یی که نمی شود عصر ترجمه را احیا کرد». دکتر مصطفی مجد با بیان این گزاره معتقد است که برای مواجهه یی عالمانه و آگاهانه با فرهنگ دیگر باید اراده یی سترگ وجود داشته باشد.

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
نهضت‏هاى بازگشت به خویش در تاریخ ایران نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/٢

 

 

نهضت‏هاى بازگشت به خویش در تاریخ ایران

دکتر على شریعتى - بخش دوم


فخر فروشیهاى اموى که هر روز بیشتر و خشن‏تر مى‏شد و تبلیغات مداوم مبلغان آنان که مى‏کوشیدند عرب را قوم برگزیدة خدا و قریش را طایفه برگزیدة عرب و در نتیجه اشرف اقوام و ملل به شمار آورند و محکومیت همه عناصر را در برابر عنصر عرب، حکم الهى و ناشى از برترى نژادى آن قلمداد کنند، بر «شعوبیه» که با آگاهى از گذشته پرشکوه و تمدن بزرگ و اقتدار جهانى ملت خویش، روحى سرشار از وطن‏پرستى و شورآزادیخواهى و غرور ملى یافته بودند، آن چنان گران آمد که در برابر سیاست نژادى دشمن، اینان نیز با عکس‏العملى احساسى، به معامله به مثل پرداختند و در سخن گفتن از گذشته و اصالتهاى تاریخى خویش، در جستجوى اثبات برترى نژادى خود بر همه اقوام و ملل و به ویژه عرب بودند و کم کم خط سیر نهضت، به سوى اثبات فضیلت نژاد ایرانى و حقارت نژاد عرب میل کرد و اعلام اینکه ما اساساً یک «نژاد برتر»یم!

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
رابطه عرفان و فلسفه؛ تقابل متدولوژی ها نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/٢

 


علی اصغر دادبه مطرح کرد:

رابطه عرفان و فلسفه؛ تقابل متدولوژی ها

علی اصغر دادبه
برگرفته از: سایت دایره المعارف بزرگ اسلامی

«علی اصغر دادبه» تقریبا از اوایل آغاز به کار «دایره المعارف» بزرگ اسلامی در نوشتن مقالات این مجموعه بزرگ همکاری داشته است. وی در سال 1377 پس از مرحوم «زرین کوب» به عنوان مدیر بخش ادبیات و عضو شورایعالی، کار خود را به صورت رسمی در «دایره المعارف» بزرگ اسلامی آغاز کرد که با تالیف جلد هشتم دایره المعارف همزمان بود. دادبه همچنین با آغاز کار دانشنامه ایران مسوولیت جلد اول و دوم را نیز به عهده داشت. آخرین اثری که به اهتمام وی به تازگی منتشر شده است کتاب حافظ است.
    دادبه در گفت وگو با سایت دایره المعارف اسلامی، رابطه عقل و عرفان یا فلسفه و عرفان و همچنین چگونگی این رابطه را اینچنین تبیین کرد: «وقتی حرف از کلام زده می شود متدولوژی عقلی و نقلی دارد یعنی متدولوژی مبتنی بر وحی دارد. وقتی حرف از تصوف زده می شود متدولوژی زاهدانه دارد و وقتی حرف از عرفان زده می شود

 

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
بررسی تفاوتهای فلسفه شرق و غرب نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/٢

بررسی تفاوتهای فلسفه شرق و غرب

آن هنگام که در مغرب زمین جدال و مناقشه میان مکتب ایده آلیسم و رئالیسم اوج می گیرد عوامل و شرایطی ایجاد می کند که همین مساله در مشرق زمین هم به شدت مورد توجه قرار بگیرد و به همین جهت فضلای مسلمین در مشرق یمین همین مسأله را با کمال دقت مورد بحث و بررسی قرار می دهند حال بپردازیم به مطالبی درباره تفاوت هایی که در میان فلسفه شرق و غرب گفته اند:
مطلب یکم- فلسفه شرق از روحانیت و حقایق ماوراء طبیعی اشباع شده است در صورتی که فلسفه غرب بیشتر طبیعت گرا است و تحققی تر از فلسفه شرق می باشد.
این مطلب که به عنوان یکی از تفاوت ها میان فلسفه شرق و فلسفه غرب گفته شده است صحیح نیست؛ زیرا:

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
تو را من چشـــم در راهـــم نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/٢

 تو را من چشـــم در راهـــم

تاملی بر وجوه و چالش‌های مهدویت‌پژوهی

 


مهدویت دارای سطوح مختلف تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی است. به عنوان مثال با استفاده از ابعاد اقتصادی فرهنگ مهدویت می‌توان برنامه‌های اقتصادی جامعه را سامان بخشید. زمانی که این فرهنگ اقتصادی حاکم شد کمک می‌کند اقتصاد اسلامی در مسیر درست خود حرکت کند.
 
 

شبکه ایران/ جایگاه دین در زندگی انسان‌، سبب شده بشر در طول تاریخ به تامل جدی پیرامون این موضوع بپردازد. یکی از این مبانی دینی، «مهدویت» و «مهدویت‌پژوهی» است. با دکتر رحیم کارگر، مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و استاد مرکز تخصصی مهدویت درباره «ضرورت مهدویت‌پژوهی» و وجوه و چالش‌هایش گپ و گفتی داشتیم که ماحصل آن پیش روی شما است. 
جناب دکتر کارگر! مهدویت‌پژوهی چه جایگاهی در مطالعات دینی دارد؟
توجه اساسی به مباحث مهدویت از نیازهای اساسی جامعه امروز محسوب می‌شود. مهدویت در واقع چراغ راه آینده است و حرکت به سوی آینده را آگاهانه جلوه می‌دهد. پس شناخت دین از طریق جریان مهدویت از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتوان با تکیه بر این چراغ راهنما برنامه‌های آینده را طراحی کرد. مهدویت بعد کاربردی دین اسلام است به این معنا که اسلام برای این که بتواند اهداف و برنامه‌های خود را به صورت کامل و جامع پیاده کند، اندیشه مهدویت را مطرح کرده است که این اندیشه ابعاد جامع و کامل اسلام را نشان می‌دهد و شناخت هر چه بیشتر مهدویت شناخت هر چه بیشتر اسلام است. 
آیا مهدویت‌پژوهی ناظر به آینده است؟

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
تجربه گرایی در تمام هنرها نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/٢

 

تجربه گرایی در تمام هنرها
مروری بر کارنامه سیدمهدی شجاعی به بهانه انتشار «بدوک» و «چشم خفاش»



سیدمهدی شجاعی یکی از چهره های نام آشنا در عرصه ادبیات معاصر ماست. او در سال 1356با وارد شدن به دانشکده هنرهای دراماتیک در رشته ادبیات به تحصیل پرداخت و همزمان در رشته حقوق در دانشگاه تهران نیز ادامه تحصیل داد. شجاعی فعالیت خود را در وادی نویسندگی در دهه 50 شروع کرد. البته او هم مثل دیگر نویسندگان جوان در ابتدای امر داستان هایش را در نشریات وقت منتشر کرد. آثار شجاعی به طور کلی بر 2 بخش کودک و نوجوان و بزرگسال تقسیم می شود. «ایمان و گندم»، «اندوه برادر»، «قصه پلنگ سفید»، «اولین زمستان جوجه ها»،
    
    در انتظار تحول درون
    شجاعی در رمان «توفان دیگری در راه است» به نوعی زاویه دوربین خود را تغییر داده و وقایع داستان را که در سال های پایانی رژیم سابق و اوایل پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد از زبان زنی به نام «زینت» روایت می کند که از شغل آبرومندی برخوردار نیست و دست سرنوشت زندگی اش را با فراز و نشیب های بسیاری مواجه می کند. شجاعی در این کتاب به خواننده این


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
حقیقت امید نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/٢

 

 

حقیقت امید
گفتار منتشر نشده یی از امام موسی صدر درباره حضرت مهدی (عج)

 


    این مطلب ادامه درسگفتاری است که با عنوان «علل عقب ماندگی مسلمانان» در تاریخ 24/11/1970 ارائه شده است. در بخش عمده یی از این جلسه امام صدر به پرسش های حاضران پاسخ گفته است. مهم ترین این پرسش ها درباره نقش مهدی در پیشرفت یا عقب ماندگی مسلمانان است. این مطلب از سوی موسسه امام موسی صدر در اختیار روزنامه اعتماد قرار گرفته است.

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
رحیم‌پور ازغدی از دکتر شریعتی می‌گوید نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/۱

رحیم‌پور ازغدی از دکتر شریعتی می‌گوید

 

مراد شریعتی از روشنفکر مسئول، کسی‎ست که نسبت به وضع انسانی در زمان تاریخی و مکان اجتماعی خود آگاهی دارد و نسبت به آن احساس تکلیف می‌کند.

به گزارش افکارنیوز، شریعتی و روشنفکری دینی انقلابی قبل از انقلاب، حتما باید نقد شود؛ اما نباید سوء تفاهم شده و اشتباه گرفته شود با گفتمان‎هایی که به نام روشنفکری دینی در یکی دو دهه اخیر در کشورهای اسلامی مطرح شد، گفتمان‎هایی که درست برای مهار کردن جریانی به‎وجود آمدند که امثال شریعتی قبل از انقلاب می‎خواستند آن جریان به راه بیفتد و خود نیز جزو سازندگان آن جریان بودند.

به جهت این‎که نسل شما این اسم ها را زیاد شنیده و اطلاعاتی در مورد آن ها ندارد، گاهی واقعا افراد را خلاف آن‎چه که بودند، برای‎تان معرفی می‎کنند و متأسفانه شما بعضا این‎ها را می‎پذیرید. اما برای بازخوانی دیدگاه‎های مرحوم دکتر علی شریعتی، در باب روشنفکری و ایدئولوژی و آسیب شناسی روشنفکری، سئوالاتی را مطرح می‎کنیم و پاسخ‎های‎شان را از نگاه دکتر شریعتی خواهیم گفت تا از این رهگذر به درک بهتر گفتمان‎ها نائل شویم.


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
کوهن دستاورد تازه‌ای در تاریخ علم ندارد نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/۱

 

 

نگاهی به اندیشه توماس کوهن در گفت‌وگو با دکتر موسی اکرمی
کوهن دستاورد تازه‌ای در تاریخ علم ندارد

کوهن دستاورد تازه‌ای  در تاریخ علم ندارد

فرهیختگان/سجاد صداقت: دکتر موسی اکرمی مدیر گروه تاریخ علم دانشگاه علوم و تحقیقات است. از آنجایی که ۱۷ ژوئن سالروز درگذشت توماس کوهن در تقویم‌هاست سراغ این استاد دانشگاه رفتیم تا درباره زمانه و آرای کوهن گفت‌وگویی داشته باشم.

دکتر اکرمی در این گفت‌وگو با بیان نوع خاص نگاه کوهن به تاریخ علم از دستاوردهای او در تاریخ علم صحبت می‌کند. در ادامه گفت‌وگوی فرهیختگان با وی  را می‌خوانید.
 
به‌عنوان سوال اول اجازه دهید بحث را با جایگاه و زمانه توماس کوهن در تاریخ علم شروع کنیم.

 


ادامه مطلب ...
  نظرات ()
چیستی علم دینی نویسنده: شهرام الف، خبرنگار بدون مرز و با مرز! - ۱۳٩٢/٤/۱

 

 

چیستی علم دینی در گفت‌وگو با دکتر علیرضا قائمی‌نیا

از علم موجود آغاز کنیم

اندیشه > دین- آیا علم می‌تواند جدا و فارغ از پیش‌داوری باشد؟ آیا یک دانشمند می‌تواند مثلا باورها و جهان‌بینی خود را در علم دخالت ندهد؟

اصلا فرایند پیدایی و تولید علم در جامعه چگونه است؟ در ذهن یک دانشمند چه فرایندهای ذهنی در جریان است تا به پیدایی علم بینجامد؟ کسانی که پیرو گفتمان علم دینی هستند با طرح پرسش‌هایی از این دست می‌کوشند تا بنیان‌ها و طرح‌واره‌ها و الگوهایی جهت پی‌ریزی علم دینی بیابند. آنها می‌گویند هیچ دانشمندی نیست که بتواند فارغ از دیدگاه‌های مختلفی که در زندگی به‌دست آورده است به تولید علم بپردازد. بنابراین از آنجا که باورها و اعتقادات دینی اموری هستند که فرد از همان کودکی با آنها آشنا می‌شود و با آنها زندگی می‌کند، می‌توانند در کار علمی یک دانشمند دینی اثر‌گذار باشند و به آن جهت بدهند، البته ممکن است این دانشمند به این مسئله آگاهی نداشته باشد. از این‌رو به‌نظر پیروان علم دینی، می‌توان روندهایی ذهنی‌ را که به هماهنگی میان باورهای دینی و دیدگاه‌های علمی در ذهن یک دانشمند دینی انجامیده بازشناخت و آنها را به سان الگوهای علم دینی معرفی کرد. در مطلبی که در پی می‌آید، دکتر علیرضا قائمی‌نیا، پژوهشگر حوزه نشانه‌شناسی به تبیین چیستی و هدف علم دینی پرداخته است.

  • از یک نگاه کلان، مفهوم علم دینی در تقابل با علم سکولار پدید آمده است. کسانی که از این مفهوم دفاع می‌کنند بر این نظرند که باید بنیان‌های جدیدی برای علم تعریف شود که اساسا از الهیات و اندیشه‌های دینی گرفته شده باشد. در آغاز می‌خواهم که ضمن بیان داوری خودتان در این‌باره بفرمایید که علم دینی چیست و چه ضرورتی برای آن وجود دارد؟

ادامه مطلب ...
  نظرات ()
مطالب اخیر کتابهای فارسی جدید کتابخانه مرکزی لیست عنوان کتابهای جدید فارسی (سری جدید10 تیر 96) پایگاه داده‌های زبان فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی غم‌انگیزترین نامه یک دختر به بابا گفتگو با سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی زنده یاد دکتر صادق آئینه وند نسخه الکتریکی مجموعه انسان و فرهنگ مصاحبه دکتر آیینه وند با مهر روحانی: علوم انسانی باید معظلات اجتماعی را حل کند